arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸

یادداشت‌های علم، یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۴۹: شاه: پس چرا ما [به آمریکا] فحش و فضیحت ندهیم؟

وزیر خارجه مصر در سازمان ملل فحش زیادی به آمریکا داده بود، بعد هم با نیکسون با تلفن صحبت کرده و نیکسون اظهار امیدواری نموده است که روابط ما با مصر خوب خواهد شد. فرمودند: «پس چرا ما فحش و فضیحت ندهیم؟» عرض کردم: «در شان اعلیحضرت و ملت ایران نیست، آن‌ها [ماجراجو] هستند، ما که این‌گونه احتیاجات نداریم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یادداشت‌های علم، یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۴۹: شاه: پس چرا ما [به آمریکا] فحش و فضیحت ندهیم؟پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات علم آمده است:

صبح شرفیاب شدم... شاهنشاه از من سوال فرمودند: «دیشب خبر رادیو را شنیدی؟»... وزیر خارجه مصر در سازمان ملل فحش زیادی به آمریکا داده بود، بعد هم با نیکسون با تلفن صحبت کرده و نیکسون اظهار امیدواری نموده است که روابط ما با مصر خوب خواهد شد. فرمودند: «پس چرا ما فحش و فضیحت ندهیم؟» عرض کردم: «در شان اعلیحضرت و ملت ایران نیست، آن‌ها [ماجراجو] هستند، ما که این‌گونه احتیاجات نداریم.» فرمودند: «اگر سفیر آمریکا این‌جا بود، بد نبود با اوصحبت می‌کردی.» عرض کردم: «حالا که نیست،» بعد فرمودند: «لیبی هم طپانچه را بیخ گوش آن‌ها گذاشت و هرچه خواست گرفت، یعنی هم قیمت نفت خود را بالا برد و هم در برداشت او نکثی حاصل نشد.» عرض کردم: «این‌جا حق با اعلیحضرت است، حتی ممکن است فرمول ۵۰-۵۰ راه هم تغییر بدهند. آن وقت تمام قراردادهای نفتی حوزه خاورمیانه به هم خواهند خورد. ما هم لازم است فشار بیاوریم و باید بیاوریم،» فرمودند: «حالا که قرار است هشتم نوامبر بیایند این‌جا مذاکره کنند.»

بعدازظهر که سال‌روز افتتاح سپاه دانش است به تالار محمدرضاشاه رفتیم و تشریفات خوبی در پیشگاه شاهنشاه برگزار شد...

نظرات بینندگان